Obecnie Instagram jest jednym z największych i najbardziej udanych serwisów społecznościowych na świecie. Przyciąga ponad 1 miliard aktywnych użytkowników online w ciągu miesiąca! Dzięki takiej aktywności stał się źródłem dochodu dla wielu użytkowników oraz daje prawdopodobnie najbardziej niewymagającą możliwość, aby stać się sławnym. W wielu przypadkach, aby stać się Influencerem wystarczyło dodać estetyczne zdjęcie opisane hasztagami #live #laugh #love. Mimo, że podział na płeć użytkowników Instagramu jest dość równy (56,4% kobiet i 43,6% mężczyzn w USA), kiedy słyszymy słowa “Instagram influencer”, zazwyczaj wyobrażamy sobie kobietę. Być może dzieje się tak dlatego, że kobiety są bardziej skłonne do korzystania z wizualnego aspektu platformy lub są oceniane na podstawie wyglądu.
Top 10 najpopularniejszych kobiet na Instagramie może dać nam wgląd w to, co czyni je popularnymi w mediach społecznościowych. Mogą okazać się to cenne wskazówki dla osób zarządzających wizerunkiem w mediach społecznościowych.
Wskaźniki, które mówią nam o wpływie mediów społecznościowych na popularność najlepszej dziesiątki kobiet Instagrama:
Liczba followersów: Chociaż nie może to być pojedyncza miara, na której oceniamy wpływ, to jednak jest to ważna liczba, aby zobaczyć, ile osób chce nadążyć za życiem danej osoby. Liczba zwolenników nie powinna być jedynym wskaźnikiem, ponieważ jest ona zbyt łatwa do manipulowania za pomocą odrobiny pieniędzy.
Zaangażowanie: polubienia i komentarze są dobrym wskaźnikiem tego, ilu followersów rzeczywiście chce się zaangażować w treść.
Wzmianki online: Im bardziej dana osoba jest popularna, tym większy rozgłos w sieci generuje.
Oto jak wybrano 10 najbardziej wpływowych kobiet:
W pierwszej kolejności znaleźliśmy listę 50 najbardziej popularnych kobiet na Instagramie. Dla każdej z nich obliczyliśmy średnią liczbę polubień oraz komentarzy dla ostatnich 20 postów (skupiliśmy się na liczbie postów, a nie na konkretnym okresie czasu, ponieważ wszystkie kobiety na liście umieszczają posty z inną częstotliwością: podczas gdy Kylie Jenner dzieli się swoimi zdjęciami prawie codziennie, Beyonce jest o wiele bardziej powściągliwa. Obliczyliśmy punkty dla każdej kobiety w każdej kategorii, przypisując najwyższej wartości wynik 100 i obliczając wszystkie pozostałe punkty w stosunku do tej wartości. Oto przykład:
Ariana Grande ma największą liczbę followersów spośród wszystkich kobiet na Instagramie – 209,034,979. Przypisaliśmy tej liczbie wynik 100 punktów, a następnie policzyliśmy wynik Kylie Jenner dzieląc jej liczbę followersów przez liczbę zwolenników Ariany: 202,467,525/209,034,979. Ten wynik pomnożyliśmy przez 100 i uzyskaliśmy wynik Kylie – 97. Po uzyskaniu wyniku dla każdej z kategorii, obliczyłam ostateczną średnią wartość – punktację za wpływy. A tak prezentuję się top 10 najbardziej wpływowych kobiet na Instagramie.
1. Ariana Grande
2. Kylie Jenner
3. Billie Eilish
4. Taylor Swift
5. Kendall Jenner
6. Kim Kardashian
7. Beyonce
8. Selena Gomez
9. Cardi B
10. Katy Perry
Co możemy zauważyć na pierwszy rzut oka na liście?
Przede wszystkim, jeśli znasz współczesną popkulturę, zdajesz sobie sprawę, że na liście znajdują się głównie artyści pop i członkowie rodziny Kardashian-Jenner. Rzeczywiście, trzy siostry z reality show znalazły się w naszym zestawieniu. Dwie z kobiet na liście są czarnoskóre, wszystkie są Amerykankami. To prawie wszystkie informacje, które można uzyskać po obejrzeniu nazwisk na liście. Dzięki zebranym przeze mnie danym i informacjom możemy dokładnie przyjrzeć się pierwszej dziesiątce i odkryć więcej interesujących informacji o tych kobietach i sławie Instagramu.
Jednak podczas gry w ogólnym rankingu skupiliśmy się na połączeniu różnych danych, ciekawy jest również, podział na kategorie. W ten sposób możemy zobaczyć jakie działania są najbardziej skuteczne.
Najwięcej followersów – Ariana Grande
Młoda artystka pop ma wysokie noty w prawie każdej kategorii, ale w tej jest zupełnie niezrównana. Jeśli spojrzymy na listę najczęściej śledzonych kont bez rozdzielania ich według płci, Ariana zajmuje trzecie miejsce po oficjalnym koncie Instagram i Cristiano Ronaldo. Co ciekawe, jeśli chodzi o wskaźniki zaangażowania, Ariana nie ma tak wysokich wyników jak niektóre inne kobiety na liście. Być może jest to spowodowane tym, że choć dużo publikuje, to nie zawsze jest to najbardziej “wysokiej jakości” treść. Jej publikacje to oprócz fragmentów z sesji zdjęciowych i selfie, także zdjęcia jej psów i księżyca. Ta autentyczność przyciągnęła jej zwolenników, ale może nie jest to najlepsza strategia, by utrzymać zainteresowanie ludzi.
Największa liczba polubień – Kylie Jenner
6 396 985 to średnia liczba polubień publikacji na Instagramie młodszej siostry Jenner. Średnia liczba sympatyków Kylie w połączeniu z dużą liczbą obserwujących uplasowała ją na drugim miejscu w ogólnym rankingu. Kylie umieszcza zdjęcia oraz filmy średnio 7 razy w tygodniu. Jej content jest dużo bardziej wnikliwy: umieszcza wiele zdjęć dopasowanych kolorystycznie, by nadać spójny charakter. Dodaje też sporo postów promocyjnych dla swojej marki kosmetycznej. Nie jest to jednak przesadne, Kylie często dzieli się swoim życiem prywatnym i aktywnie wykorzystuje Stories do codziennej interakcji z widzami.
Największa liczba komentarzy – Billie Eilish
Pod zdjęciami Billie średnio umieszczane są 62 502 komentarze. Pomimo znacznie mniejszej liczby obserwujących jej średnia komentarzy jest tym, co wyniosło ją na trzecie miejsce w ogólnym rankingu. Hasztag, który ma największą liczbę wzmianek to #AllLivesMatter – ten kontrowersyjny temat wygenerował ponad 172,000 komentarzy.
Uwaga: Taylor Swift jest jedyną osobą z pierwszej pięćdziesiątki, która ma swoje komentarze zablokowane – był to wynik nienawiści online, którą otrzymała przez lata. Metryka komentarzy nie została wzięta pod uwagę przy obliczaniu jej wyniku Influence score.
Największa ilość wzmianek – Ariana Grande
Kolejna wygrana Ariany! Zebrała ponad 92 000 wzmianek na portalach społecznościowych takich jak: Instagram, Facebook, Twitter, Reddit oraz na stronach internetowych mediów. Dzięki danym możemy także zdobyć informacje na jaki temat generowane są rozmowy o wokalistce! Dwoma najważniejszymi tematami dyskusji są: singiel Ariany “Rain On Me” oraz fakt, że stała się drugą co do ważności artystką na Spotify.
Skoro już zajęliśmy się społecznymi danymi odsłuchowymi, zanurkujmy jeszcze głębiej w analizę danych. Jednym ze sposobów na analizę internetowych wzmianek jest spojrzenie na ich sentyment. Obliczając wynik sentymentu netto – udział negatywnych i pozytywnych ocen dla każdej kobiety.
Ukochana kobieta Instagrama – Selena Gomez
Selena Gomez ma najwyższy wynik sentymentalny – 42 na 100. Oznacza to, że zdecydowana większość jej ocen jest pozytywna. Jednym z głównych słów, które zauważyliśmy w chmurze tematycznej jest miłość, która mogłaby wyjaśnić ten wysoki poziom sentymentów.
Najbardziej kontrowersyjna kobieta Instagrama – Kylie Jenner
Wynik sentymentu netto Kylie wynosi -23. Wszystko za sprawą jednego z jej postów. Zdjęcia, które zamieściła, zostały wykonane na rodzimej ziemi Navajo, która została zamknięta dla turystyki z powodu COVID-19. Pokazuje to, jak bardzo może ucierpieć reputacja przez jeden post na Instagramie.
Kobieta najczęściej wymieniana przez marki – Beyonce
18,3% Wyróżnienia według kont marek! Uwzględniliśmy tutaj podział na typy kont: osobiste lub firmowe. Osobą najczęściej wymienianą przez konta firmowe była Beyonce.
Ulubienica kobiet – Kendall Jenner
62,2% wzmianek jest umieszczanych przez kobiety. Analityka płci pozwala sprawdzić, czy o danym koncie mówili więcej mężczyźni czy kobiety. Kobiety z naszej pierwszej dziesiątki mają dość równy udział mężczyzn i kobiet mówiących o nich, ale są pewne wyjątki. Kendall Jenner ma najwyższy udział kobiet – być może dzieje się tak dlatego, że pracuje w przemyśle modowym.
Ulubienica mężczyzn – Katy Perry
58,2% wzmianek mężczyzn. Choć różnica nie jest ogromna, to jednak wzmianki Katy Perry częściej pochodzą od mężczyzn niż od kobiet.
Co publikują najbardziej wpływowe kobiety?
Teraz, gdy zidentyfikowaliśmy “najbardziej wpływowe”, przyjrzyjmy się kwestiom, które poruszają one w serwisie. Stworzyliśmy plan monitorowania mediów społecznościowych, który gromadzi tylko posty publikowane przez nasze 10 wpływowych kobiet. Przeanalizowałyśmy łącznie 925 wpisów opublikowanych w ciągu ostatnich trzech lat. Posty te zebrały ponad 137 miliardów wyświetleń! To jest siła wpływowca. Widzimy, że “happy” i “love” to najczęstsze słowa. Słowo “happy” zostało wspomniane 47 razy, a słowo “love” – 84 razy. Nie dziwi więc fakt, że sentyment tych postów jest tak pozytywny.
Pozostałe popularne słowa:
“New” (61 postów), słowo wykorzystywane we wszystkich contentach, od ogłoszeń produktowych i muzycznych po opinie polityczne i gratulacje z okazji Nowego Roku.
“Video” (42 posty), słowo znalazło się w naszym zestawieniu, dzięki wykorzystywaniu go do promowania teledysków.
“Collection” (32 posty), słowo w większości używane przez siostry Kardashian-Jenner w postach promocyjnych do linii makijażu i bielizny.
Podsumowując. Dla wielu kobiet na liście, Instagram nie był decydującym czynnikiem w ich sławie. Bardzo mało prawdopodobne, że sprzedaż albumów Beyonce możemy przypisać jej działalności na Instagramie. Kobiety używają tej platformy głównie do promowania własnej marki oraz angażowania swoich fanów – taktyka, która daje im wyższe miejsce na liście niż bardzie rozpoznawalnym osobom. Tak więc nie potrzebujesz Instagrama, aby stać się sławnym. Jednak może Ci to pomóc. I nie zapomnij od czasu do czasu opublikować swojego zdęcia z tagiem #happy oraz #love.
Chciałbym wyrazić uznanie dla autora za zdolność nie tylko do przekazywania informacji, ale także za sztukę budowania zdania, które jest jak architektoniczna struktura, podtrzymująca treść.